Solide anmeldelser for Ola Kvernberg

Ola Kvernberg & Trondheim Symfoniorkester
Steamdome III - Beyond the End
Grappa / Musikkoperatørene


Ola Kvernberg, piano, fiolin, guitar, synth-bass, synthesizer, perkusjon, trommemaskiner
Erik Nylander, trommer, perkusjon
Nikolai Hængsle, bass
Olaf Olsen, trommer
Daniel Buner Formo, Hammond B3, synthesizer
Øyvind Blomstrøm, pedal steel gitar, gitar
Trondheim Symfoniorkester
Nick Davies, dirigent
Gjester:
Hans Magnus «Snah» Ryan, Kirsti Huke

Ola Kvernberg er aktuell med etappe nummer tre i sitt Steamdome-prosjekt, og høster så langt vår radar ser utelukkende positive anmeldelser.

Ola Kvernberg innledet sitt Steamdome-prosjekt i 2017 med den første utgivelsen, kort og godt tittuert «Steamdome». I 2021 kom oppfølgeren «Steamdome II – The Hypogean». Nå er Steamdome III – Beyond The End» her, en tittel som har fått enkelte til å frykte for prosjektets fremtid. Men akkurat det skal vi la ligge. Freninger har vel alltid hatt det for seg at de skal finne på noe sprøtt – så frykt ikke. Det blir sikkert bra videre også.

Thomas Semmler i HighResMac sier i sin anmeldelse at Ola Kvernberg gir begrepet jazzrockorkester en helt ny dimensjon, og at den 62 minutter lange plata byr på en særdeles høyverdig nytelse. Han nevner også det kuriøse faktum at «The Purple Jack» , som er et slags tittelmessig gjennomgangstema på plata, har sitt navn fra en noe konvertert cannabisvariant med sitt utspring fra Jack Herer. Så vet man det, også.

Foto: Nina Djærff

musikknyheter.no skriver Hogne Bø Pettersen at “plata er en knallsterk avslutning av trilogien, fantastisk komponert, arrangert og framført og produsert.” Han tar likevel ikke anmeldelsen helt i taket og påpeker at det hadde gjort seg med et par innstramminger og forkortinger her og der. “Men hjelpes så kult det skal bli å høre og se dette på konsert”, avslutter han.

“Dette er en stor sammensmelting av jazz, rock, klassisk, folkemusikk, samtidsmusikk og pulserende klubbfølelse”, skriver Geir Rakvåg i Dagsavisen, som trekker paralleller til side to på David Bowies plate «Low» fra 1977. Dagsavisen er glad i å kaste terninger, og den ender i dette tilfellet på 5.

Trondheim har vel mer eller mindre adoptert Ola Kvernberg og Trygve Lundemo i Adressa tar også Steamdome III under sine vinger: «De drivende, rocka partiene henger godt sammen med de mer ettertenksomme sekvensene symfonikerne står for.  «Steamdome III» er en minst like stor suksess som de to første. Verket har sterke melodier og henger godt sammen.» Terningkast 5.

I Romsdals Budstikke og Nettavisen (felles anmeldelse) kaster Tor Hammerø terningen til seks. Han skriver blant annet at  «måten Kvernberg «samkjører» Steamdome-bandet og symfoniorkesteret på er nesten uvirkelig sterkt og flott og er nok en bekreftelse på at Ola Kvernberg er en helt spesiell musikalsk begavelse.»

Så jo da, sønnen er om ikke kommet hjem, så i alle fall på riktig sted i sitt musikalske liv, skal vi tro kritikerne.

Petter Haakon Pettersson

Ola Kvernberg blir å høre sammen med Stian Carstensen i Bjørnsonhuset under Moldejazz onsdag 17.juli klokken 18:00. Billetter finner du her.

 

Forrige
Forrige

Føling i fjæra

Neste
Neste

Hvorfor MoldePuls?