La deg overraske
Om en knapp måned er Moldejazz i gang, og byen snus på hodet. Jeg vil ønske dere alle hjertelig velkommen og oppfordre deg som publikummer til å oppsøke artister du kanskje ikke vet så mye om fra før – for det er på disse konsertene du virkelig kan bli overrasket og begeistret.
Velkommen inn i det ukjente, det uhørte og til de store musikalske overraskelsene.
Da jeg gikk på musikklinja på Molde videregående, var det med stor andektighet vi tok fatt på programmet til Moldejazz og begynte å navigere oss rundt i jungelen av musikalske muligheter. Jeg var raskt ut med å plukke ut mine egne favoritter, men en luring av en musikklærer ba oss stoppe opp og plukke ut tre artister vi ikke visste hvem var. Dette ble starten på en musikalsk reise inn i det ukjente, som skulle vise seg å påvirke mitt forhold til musikk i voksen alder.
Dette året, 1998, på Molde videregående skole, var nok ikke mitt fokus at Frankrike vant VM i fotball eller at 19 europeiske nasjoner ble enig om å forby kloning av mennesker, ei heller at romsonden Lunar Prospector ble sendt i bane rundt månen. Jeg satt med hodet i en annen verden: festivalprogrammet til Moldejazz. Jeg gjorde som musikklæreren sa og plukket ut tre konserter jeg ikke ante hva var, før jeg begynte å lytte meg inn i det musikalske universet som på det tidspunktet var fullstendig ukjent for meg. Denne kloke musikklæreren ga oss noen stikkord og verktøy for å orientere oss i denne nye verdenen.: Vær nysgjerrig, uredd og ikke tenk at du ikke vil forstå noe av det. Det handler til syvende og sist om å ha en åpen innstilling til musikk og huske at det er din subjektive opplevelse som betyr noe, sa hun. Din opplevelse og ditt møte med musikerne på scenen er annerledes enn kompisen du har med deg sin. Og slik skal det være.
Umiddelbart tenkte jeg at dette handlet om en personlig egenskap man enten hadde eller ikke hadde, men det var denne musikklæreren helt klar på at ikke var tilfellet. Dette var en muskel og en ferdighet som kan trenes opp og utvikles, som alt annet vi lærer oss. Og her er vi i kjernen av hva denne teksten handler om: Denne muskelen må hele tiden utvikles og brukes. Den svinner hen om ikke den stimuleres.
For dette handler ikke om at du må like det du opplever; det går til og med an å ikke like en konsert og likevel få noe ut av den. For så lenge det som vises, er av høy kvalitet, og det kan vi i Moldejazz garantere deg at alle våre konserter er, så er det helt ufarlig å ikke bli begeistret. Og går du sammen med noen, vil dette kunne føre til heftige og gøye diskusjoner etter konserten. For vi mennesker oppsøker ofte det kjente, og det er ikke så rart. Når vi skal konsumere kunst, ønsker vi først og fremst å ha det behagelig. Vi er vanedyr og vil ha taco på fredag. Her håper jeg du vil være med å ta årets utfordring og bli med på en oppdagelsesreise inn i det ukjente.
Jeg skal selv gå på de konsertene jeg kjenner minst til på årets program, og det handler utelukkende om at det er på slike konserter jeg har hatt mine største opplevelser. Og om du vil ha selskap, så hiv deg med på noen av konsertene som blir på min egen off piste-løype: Hans P. Kjorstad & Ernst Reijseger i Domkirka, Jaap Blunk på Hjertøya og Kunstsenteret, Irreversible Entanglements eller Tigran Hamsyan på Teatret Vårt, Veslemøy Narvesen på flere steder og ikke minst årets Artist in Residence, Bill Frisell, med for eksempel Trondheim Jazz Orchestra. Og om du krydrer disse besøkene med Audun Vingers innsiktsfulle Festivalakademi, så kan jeg garantere deg nye, begeistrede konsertopplevelser og en utvidet horisont under Moldejazz 2024. Det å utfordre seg selv, kan være utrolig gøy! Spesielt i møtet med kunst. Her er det ikke farlig om du bommer. Det kommer nye sjanser, og uansett så har du trent denne litt ukjente muskelen litt til og stiller enda sterkere neste gang du oppsøker noe ukjent. Velkommen til Moldejazz i sommer, vi lover deg vanvittig mange unike opplevelser som vil sette spor!
Endre Volden, daglig leder Molde Jazz