Mari Kvien Brunvoll er årets festivalmusiker på Sildajazz

Onsdag denne uka åpnet den 38.utgaven av Sildajazz i Haugesund. Og sentralt i det hele; Mari Kvien Brunvoll fra Molde. Hun er årets festivalmusiker.

I den anledning ga hun i løpet av gårsdagen en konsert med bestillingsverket hun leverer til festivalen. Vi snakket med Mari i forkant av dette.

- Bestillingsverket har ingen tittel, men er i hovedsak basert på stemmen som instrument, og elektronikk som skaper klangfarger og skaper bilder og ulike lydlige rom. I tillegg har jeg tatt med egendesignede instrumenter som for eksempel en stor spiralformet harpe i stål og noen porselensklokker. Stemningen i verket er fundamentert i min stadig pågående undring rundt det eksistensielle, det forgjengelige og det varige- og det å ha blitt mor har gitt blikket mitt på livet en litt annen dimensjon, andre spørsmål presser seg frem, andre sårheter, og andre måter å føle seg som en del av en helhet. Jeg fører videre min interesse for tidlig elektronisk musikk, f.eks Stockhausen, og for nyere elektronica. Opp gjennom årene har jeg tidvis fordypet meg både i norsk folkesang og indisk musikk, noe som nok også har tatt bolig i mitt grunnuttrykk. Jeg har jobbet med kontrasten mellom den helt enkle og nedstrippede sangstemmen, og de større lydlige bildene, ved bruk av ulike elektroniske duppeditter og pedaler. Jeg liker å holde meg mellom sjangre, leke med det improvisatoriske og frie uttrykket- for så å sveipe innom noe som likner en folketone for eksempel.

I kveld spiller Mari Kvien Brunvoll på Sildajazz sammen med Stein Urheim og Moskus. Pressefoto.

Kvien Brunvoll kan imidlertid ikke hvile lenge på laurbærene etter gårsdagens konsert. Allerede i kveld, fredag, går det videre når hun opptrer sammen med sin duopartner Stein Urheim og bandet Moskus. Tilfeldighetene(!) vil det også slik at akkurat den konstellasjonen på denne dag er ute med ny plate. Den vil du etter hvert kunne lese en anmeldelse av her i MoldePuls.

Men hva gjør det med deg som musiker og komponist, Mari, å jobbe så intensivt med parallelle prosjekter?

- For meg er det det solistiske arbeidet som er grunnlaget i alt jeg gjør, som jeg tar med meg inn i konstellasjoner med andre. I møte med andre sitt uttrykk og andre sine kunstneriske stemmer, føler jeg at det er mye som skjer av seg selv, at en som kunstner justerer seg intiuitivt og naturlig demper eller forsterker sider ved seg selv som gagner prosjektet. Disse prosessene har jeg alltid vært fascinert av, og jeg har stor respekt og nysgjerrighet for de utrolige musikerkollegaene jeg jobber med. Det samme skjer i grunn når jeg jobber tverrkunsterisk med forfattere, filmskapere eller dansere for eksempel. Jeg leter etter hvor uttrykkene forsterker hverandre- eller at nye stemninger trer fram- at det blir noe annet.  

Plata som lanseres i dag, Barefoot in Bryophyte, inneholder ni låter, fire av dem skrevet av Mari Kvien Brunvoll alene.

Kan du litt om prosessen rundt innspillingen; hvordan jobber dere – er alt «ferdig» før dere går i studio, og i det hele tatt , hvor lang tid har dere brukt?

- Jeg og Stein har jobbet lenge sammen som duo, og har gitt ut tre plater sammen. Vi har alltid vært store fans av medlemmene av trioen Moskus (Lauvdal, Dietrichson, Hulbækmo) og ble utrolig glade og stolte da de sa ja til å bli med oss på bestillingsverket til Vossajazz i 2023. Jeg og Stein hadde med oss låter som fremdeles hadde mye utviklingspotensiale, og arrangerte musikken sammen med bandet, så de har vært djupt inne i utarbeidelsen av musikken. De er jo så lekne og fulle av ideer, og hver og en har en spesiell musikalsk dybde. Et drøyt halvår etter urfremføringen, møttes vi i studio og spilte inn alt sammen i løpet av få dager. Mye var basert på konserten på Voss, så det gikk i grunn på skinner, forteller Mari.

Plata “Barefoot in Bryophyte er ute i dag, fredag 9.august.

I morgen avsluttes Moldedamas innsats under Sildajazz når hun sammen med sitt Building Instrument tar i mot publikum i Høvleriet. Det var med denne konstellasjonen hun sist var aktuell i Molde, for en tid tilbake.

Konsert i Haugesund er nå en ting, men skjer det noe annet rundt konstellasjonen Building Instrument i tiden som kommer?

- Ja. Building Instrument har laget vår fjerde plate som kommer ut over nyttår. Bandet, Åsmund Weltzien, Øyvind Hegg-Lunde og jeg, skal også i gang med et nytt bestillingsverk til 2025, som vi skal fremføre sammen med en gruppe med barn. Så da blir det både ny urfremføring OG plateslipp våren 2025, forteller Kvien Brunvoll avslutningsvis, før hun også legger til at hun er ydmyk og stolt over å få være festivalmusiker på Sildajazz.

- Det er en så flott mulighet til å få vist mitt kunstneriske virke i ulike konstellasjoner, ja, faktisk i de tre konstellasjonene jeg har jobbet med i over 15 år, med Stein Urheim, Building Instrument og i soloformat. Og solobestillingsverket er en fin anledning til å utvikle dette prosjektet som jeg tenker å jobbe mer med fremover.

Petter Haakon Pettersson

Forrige
Forrige

Mitt kulturliv - Yngve Hustad Reite

Neste
Neste

Bilder og kommentarer fra Raumarock på lørdag