Molde Mundo: En mirakelkonsert med enorm utstråling
Tidligere JazZipendiatvinner , Marianna Sangita Angeletaki Røe, var lørdag tilbake i Molde i forbindelse med Molde Mundo. Med intet mindre enn 14 musikere fra ti nasjoner på scena. Det viste publikum å sette pris på.
Marianna Sangita Angeletaki Røes ΣΠΊΤΙ/Hjem er et dypt personlig, ambisiøst verk som spenner over flere musikalske tradisjoner, inkludert Røes norske og greske bakgrunn. Sangeren og perkusjonisten har satt sammen det som må være tidenes mest mangfoldige versjon av Trondheim Jazzorkester. Her fikk vi høre forrykende frijazz, joik, gresk folkemusikk, arabisk maqam, karnatisk musikk og balkantradisjoner m.m. Opprinnelig ble verket urfremført på Moldejazz i 2022 da Røe hadde vunnet den store Sparebank SMN JazZtipendiat-pris. Nå har hun samlet bandet igjen for å turnere med musikken. Konserten i Molde var avslutningen på turneen.
Og la det være sagt med gang; lørdagskvelden i Molde bød på en aldri så liten mirakelkonsert i et fullsatt Storyville. Røe ledet orkesteret på åtte kvinner og seks menn fra ti ulike nasjoner gjennom et fargerikt repertoar der publikum hang med på hver eneste tone, hver dynamisk og rytmisk nyanse, hvert ord i tekstene enten de forstod dem eller ikke, som menigheten i en amerikansk baptistkirke følger «The Preacher». I tillegg til sine vokale ferdigheter har Røe nemlig en utstråling som kan gjøre et kjernekraftverk misunnelig.
Tross stort ensemble ga musikken plass til rause soloinnslag fra alle medvirkende, fra Mira Thirutchelvams fantastiske spill på bambusfløyta bansuri til Efrén Lópes Sánz virtuose behandling av sitar, oud og flere andre instrumenter via både Sissel Vera Pettersens intense saxsoli og mye annet snadder.
Publikum spratt opp i stående applaus og dacapoklapp både en og to ganger, så konserten varte vel en halvtime lengre enn planlagt. Vi kaster ikke terning her i huset, men etter konserten i Tromsø dagen før Molde slo avisa der oppe til med en sekser, og den var vel fortjent.