Vanskelig å få betalte spillejobber i Molde

Marius Danielsen (36) gjør mer enn 50 jobber i det ganske land i år. Men til Molde ser det ikke ut at han kommer.

Gitarist, vokalist og komponist Marius Danielsen fra Bolsøya og Molde har hatt en travel sommer på scena. Sist uke, mens kanskje de fleste av oss valgte å jazze rundt i Molde, holdt Danielsen seg i Oslo, hvor han opptrådte fem dager på The Scotsman.

I det hele tatt viser kalenderen at han har hatt ganske så mye å gjøre så langt i år. Svolvær, Kristiansund, Ålesund, Oslo for å nevne noen av de mer enn 50 konsertene han ender opp med å holde som soloartist i år.

Magnus Danielsen i studio. Foto: Anniken Rasmussen Danielsen.

Det er bra omfang på solokarrieren din om dagen, men Molde har det ikke blitt?

- Ja, det har gått unna nesten hver helg siden midten av oktober i fjor, så det er kjekt! De fleste av konsertene jeg gjør som soloartist er booket av Flan Booking, og de har ingen avtale i Molde. Jeg har booket noen konserter der selv tidligere, men det er generelt vanskeligere å få betalte jobber i Molde.

Så du mener det er vanskeligere å få ok hyre i Molde, enn det er for eksempel i Ålesund og Kristiansund?

- Det er jo det. Og så er det bare et par steder som har vært aktuelle for livemusikk hvis man går litt tilbake i tid. Men nå har det jo kommet et par nye steder den senere tiden, så jeg lar meg gledelig overraske om noen kommer på banen. Og på Brygga har jeg jo trivdes bra opp gjennom årene. 

De av oss som kjenner deg tenker på deg først og fremst som en formidler av ganske tung rock. Men alene på en scene er det kanskje et annet repertoar som gjelder - hva er det folk får høre?

-  Det stemmer. I bunnen er jeg en Power Metal-artist, men når jeg drar rundt alene med soloshowene mine så spiller jeg coverlåter fra de siste 80 årene. Det er hits og godlåter som folk kjenner fra før, men jeg hoster også opp litt låter som er nærmere det jeg driver med til vanlig. Jeg kjører fullt ut med gitarsolier og lyse vokaler fra band som f.eks Guns N Roses, Deep Purple, Bon Jovi, Def Leppard osv. Men så får du også høre kjente og kjære låter fra Creedence, Elvis, Johnny Cash, Tones And I, Kim Larsen og alt annet folk har lyst til å høre.

Du har også komponert en metall-opera, hvor du har klart å involvere flere ganske så store navn. Kan du si litt om den?

- Metal-operaen min heter "Legend of Valley Doom". På plate har jeg så langt gitt ut en trilogy der historien blir fortalt kronologisk og av vokalister som spiller hver sin rolle som i en musikal. Jeg har hatt med meg gjesteartister kjent fra alle de store innenfor sjangeren som f.eks Michael Kiske (Helloween), Bruce Kulick (KISS), Jennifer Batten (Michael Jackson), Arjen Lucassen (Ayreon), Blaze Bayley (Iron Maiden), Ronni Le Tekrø (TNT) og mange, mange flere. Jeg har også hatt med meg skuespiller John Rhys-Davies kjent fra Ringenes Herre og Indiana Jones-filmene.  

Når prosjektet gjøres live, så har jeg satt sammen et band bestående av musikere fra Ålesund, Molde, Kongsberg og Stockholm. Vi er da fire vokalister på scena som synger flerstemt og lager en vegg av lyd. I tillegg står broren min for symfoniorkester på keyboardet sitt, så det blir veldig bombastisk i lydbildet.

Den aller første konserten vi gjorde med prosjektet var i Molde på Brygga høsten i 2019. Da var lokalet stappa og vi kunne ikke bedt om en bedre start på livebandet. Så kom Covid og lockdown. Vi hadde allerede planlagt å komme tilbake til blant annet Molde og skulle gjøre mange konserter i 2020. Planene ble veldig annerledes. Vi kjørte likevel konsert i Molde med et publikum som måtte sitte på faste plasser og bli servert ved bordene. Vi gikk fra fullt hus til covid-maksgrensa på rundt 100.  Året etter var ikke reglene så veldig mye snillere med oss, og igjen hadde vi et sittende publikum fastlåst til stolene sine. Vi valgte likevel å kjøre konsert. Jeg merket at forhåndssalget gikk tregere også, og at folk var blitt veldig glade i å være hjemme. Derfor valgte jeg å ta ett års pause. Vi gjorde én konsert i Trondheim det året, og den gikk veldig bra. Så kom 2024. Jeg annonserte konserten åtte måneder i forveien for å ha god tid til å fortelle folket at NÅ kommer vi tilbake, og at det skulle bli fantastisk! Men forhåndssalget var labert. Jeg brukte penger på digitale annonser og plakater, men ingenting hjalp. Med 20 forhåndssolgte billetter på seks måneder, så var det dessverre ikke en risiko vi ville ta.

Jeg var veldig trist for at vi måtte avlyse. Vurderte lenge om jeg i det hele tatt skulle gidde å fortsette, men har valgt å prøve å kjøre Metal-operaen iallefall én siste gang neste år. Da blir det på Terminalen i Ålesund. Da fyller Part 1 av trilogien ti år, og det er 20 år siden jeg skrev den aller første låta til prosjektet. Jeg ville det skulle bli en storslått feiring, og har derfor valgt å kjøre igang en hel Power Metal-festival ved navn Warriors of Steel Festival. Der skal Fabio Lione (Rhapsody, Angra) spille, i tillegg til de svenske legendene Dragonland, Veonity og Palantír. I mitt Legend of Valley Doom-sett vil jeg ha gjester fra alle bandene opp på scenen på forskjellige låter for å gjøre sine tolkninger og for å skape en veldig spesiell konsert. Jeg håper dette vil slå godt an. Da er det håp om at det blir flere ganger. MEN, da må folk forhåndskjøpe billetter.

Marius sammen med John Rhys-Davies, kjent fra Ringenes herre. Foto: London Film & Comic Con.

På nettsiden din refererer du til fire forskjellige konsepter; Darkest Sins, Eunomia og  Ana i tillegg til Legend Of Valley Doom. Kan du si litt også om disse andre prosjektene?

- Darkest Sins var hovedbandet mitt fra 2011 til ca 2018. Vi har ikke gjort noen konserter siden på grunn av at nesten hele bandet nå spiller i Legend of Valley Doom-prosjektet. Vi hadde en del låter til et andrealbum, men ting tok tid og jeg valgte å gi ut de låtene på mitt eget soloalbum "War of the World" i fjor.

Eunomia er bandet til broren min, Peter Danielsen. Han lager sanger med tekster i mitt Legend of Valley Doom-univers, men sett fra hans "land", Eunomia, sitt perspektiv. Vi lager egentlig et extended universe i fantasyverden på samme måte som Marvel gjør med sine filmer. Bare fortalt med musikk.

Ana Metal For Charity er et veldedighetsprosjekt laget av meg og kona mi, Anniken Rasmussen Danielsen. Vi samlet sammen rundt 50 kjente vokalister og instrumentalister og fikk de til å spille inn sine deler på vår "We Are the World"-type låt "Ana". Et samlealbum med låten + låter fra artistene som er med ble trykt opp i 1000 eksemplarer. I tillegg lagde vi en musikkvideo som i skrivende stund er sett over 650 000 ganger. Alle inntektene til denne låten gikk til Kreftforeningen. Vi har jobbet med en "follow up" til låten og har et samarbeid på gang med Metalheads Against Bullying, men det har gått litt seint. Vi er så og si ferdig med låten, men det mangler vel et par vokalister tror jeg. Vi begynte på den rett før Covid, så skjedde det utrolig mye annet i løpet av den tida og årene har gått unna. Men, vi skal nok få fått den ut om ikke så altfor lenge håper jeg!

Det er mye musikk i monitoren din, skjønner vi. Det må jo komme fra et sted – kan du huske din første musikalske inspirasjon?

- Som liten satt jeg og hørte på kassetter med Anfall og Bannlyst. Etterhvert begynte jeg å rote i LP'ene til pappa og fant The Number of the Beast og Powerslave. Jeg spurte han hva dette var for noe, og gikk kjapt inn på Iron Maiden sin nettside for å høre på de små klippene de hadde der. Jeg så også at de skulle på turné samme året. Jeg og pappa kjøpte oss billetter til Iron Maiden i Oslo i 2003. Jeg var veldig interessert i Ringenes Herre, vikinger og ikke minst filmen Braveheart med William Wallace. Da Iron Maiden dro i gang låten "The Clansman" med selveste William Wallace på backdroppen og refrenget gjallet "FREEEDOOOOM", da var jeg solgt. Metal-musikk OG historiefortelling i ett. Der fant jeg min bane og det som skulle bli mitt kall i livet med å lage mitt eget fantasyunivers med Legend of Valley Doom.

Forhåpentligvis drøyer det ikke altfor lenge før vi får se 36-åringen på en scene nær oss, enten solo eller i en av sine bandkonstellasjoner. I helga blir han å finne på Sunnmøre; på Sandshamn fredag og Ulsteinvik lørdag. Det er visst slik at sunnmøringene vet å betale band og musikere!

Foto: Remi Noer Johansen

Tekst: Petter Haakon Pettersson.

Forrige
Forrige

Ukas tur - Jendemsfjellet

Neste
Neste

MoldePuls ser på Molde Jazz 2087.